mandag 23. januar 2012

vurdering av Zilco 1,5kg montésal


Fått mange spm etter jeg bytta fra 1kg sal til 1,5kg sal om jeg har vært fornøyd med byttet.
En av hovedgrunnene til at jeg byttet er at måten jeg står på når jeg rir gir meg mye belastning på knærne, og etter hvert løp har jeg hatt giga store blåmerker på knærne som har vært skikkelig ømme og vonde. Zilco sin 1,5kg sal har kneputer som vil hjelpe på og dempe dette problemet. 700g salen har også det, men da må jeg legge på enda mere bly, og det vil jeg helst ikke.

Fordeler:
- Veier 500g mer
- Har kneputer
- Faste ringer til sjekkfeste og ryggstykke

Ulemper:
- Større flate mot ryggen til hesten
- Ikke blå. :(
- To gjordtreimer, som betyr gjordter med to spenner på hver side. Gjør at gjordtstrammingen tar lengre tid, samt at det blir mere knot når man skal inn på veiing.

Men alt i alt er jeg kjempefornøyd med byttet mitt og føler ikke jeg står noe dårligere i den nye salen i forhold til den gamle som var mindre.

4 kommentarer:

  1. Hej. Har du övergjord när du har den nya sadeln med två stroppar?
    I sverige behövs inte det om man har två stroppar så jag tycker det är bra...

    Vore kul å veta vad du tycker?

    SvarSlett
  2. Hei Jenny.

    Ja jeg rir alltid med overgjordt uansett. Selv om det er to stropper på salen rir jeg fortsatt med gjordt med en spenne.

    SvarSlett
  3. visst är dom sköna! älskar min sådan sadel =)
    föresten i Norge får man ju inte ha körspö, är det så i monten med?

    SvarSlett
  4. Stemmer det Marina. Ikke lov med spö i monté. Aldri ridd en løpshest med spö noengang.

    SvarSlett