tirsdag 22. mai 2012

Drammen i går

I går var jeg på Drammen med Åsaulven for og ri ett montéprøveløp på han. Jeg regnet med det var en 10% sjanse for at han ville fungere i aksjonen bak, men måtte bare prøve for og ha gjordt det. Når jeg først tok turen til banen tok jeg med meg King Boszorg på hengeren. Da ville det i det minste ikke bli totalt bomtur om Ulven ikke fungerte.

Begge guttene stod fint på turen til Drammen, og vi fikk plass nede i den ene tomme trenerstallen på Drammen. Veldig behagelig plass, ikke noe kjas og mas og man har bokser til disposisjon og egen vaskeboks. Måtte rekke og ri ett jobb på King Boszorg før jeg skulle ut med Ulven. Så var bare og sale på og ut og varme. Han er en liten raring og trenger litt tempo før han traver, ellers går han bare i pass og går og nikker med hodet opp og ned. Etter og ha varmet red jeg en 1700m med han. Han var grei og volte, men han skjønte virkelig ikke helt poenget de første 300m. Da jogga han bare, men så skjønte han at han faktisk skulle løpe fort med rytter på og ta gikk han i tommene hele veien og kjentes dunderfin ut. Han trengte litt hjelp på Drammens svingene. Men det blir nok bedre bare han går med aluminium eller barfot. Ble rett og slett altfor tung med jern rundt om.

Så var det ut med problembarnet Åsaulven. Denne gangen prøvde jeg med entomsbitt, cant see back puser og halsplate. Har trent han i flere uker med ridesko bak, så rev av disse og så gikk han med halvrunde jern fremme. Han kjentes nokså fin ut i varmingen, men i det varmingstempoet kommer det jo ikke frem veldig mye.
Jeg skrittet han frem til prøveløpet og holdt han i gang så han ikke skulle stivne.
Vi leda volta og han setter avgårde når starten går, han begynner og hoppa etter bak direkte og jeg jobber alt jeg har for og holde han på beina. Han har så vilje denne hesten, men blir jo helt feil når ikke bakparten henger med. Han er hissig og hele veien og vil bare løpe fortere, men da hadde det blitt galopp direkte. Kun tre meter før mål hopper han over i galopp. Men helt utrolig at ikke den galopp kom i første sving.

Så det var siste forsøket til Åsaulven desverre. Verdens snilleste hest, han ville gått igjennom flammer hvis han ble bedt om det. Men det koster for mye penger og tid og fortsette og prøve. Tror nesten det beste for han er om noen ville hatt han som ridehest.


1 kommentar: