mandag 28. mai 2012

På tur med Bosse og Bert

King Boszorg
 På mandag var jeg på Drammen med King Boszorg og Takeover Lad. Takeover skulle ut i en poengjakt og så skulle jeg ri montéprøveløp på King Boszorg.

Jeg hadde spesifikt bedt om og få ha hestene mine nede i den ene tomme trenerstallen på Drammen. Takeover har litt nervner, og der er det helt rolig og han får stå og slappe av på boks. Han fikk vann og høynett i boksen og var veldig rolig og fin for dagen.
Salte på Bosse og varmet han 30min før prøveløpet skulle gå. Jogget ett par rolige runder i banen. Varmet han med jernsko, og det blir feil for han på svingene, trenger veldig mye hjelp. Etter varmingen tok jeg av han fremskoene. Stod lenge og diskuterte med meg selv om jeg skulle ta av bak også, men så ble det til at jeg ikke tok de av. Dagens største tabbe....

Han er jo så som så og volte med der han løper i pass, men han setter i trav bare man ber om mere fart. Men når starten går sliter han veldig med og finne beina sine, og før første svingen så kom galoppen. Får han ned igjen, men da har kaldblodsene som stod på 20m kommet forbi oss. Han skjerpet seg når de kom forbi og kom opp i ryggen på "feltet". Ber han om og gå fremover og får han frem og forbi kaldblodsene. Men han sliter veldig på svingene, og jeg kjenner balansen er helt feil for han stakkar. I den siste svingen prøver jeg og pushe litt ekstra og da detter han over i pass før han galopperer.
Var jo helt min egen feil det her, jeg skulle egentlig tatt av alle skoene på han. Muligens han må ha halvrunde alu fremme eller lette busser. Men vi får prøve igjen. Han kjennes veldig fin ut på langsidene og formen hans blir bedre for hver tur på banen.
Han fikk en velfortjent dusj etterpå og ble satt på boks og slappe han før hjemreisen.

Takeover Lad
Neste ut var Takeover som skulle ut i kveldens 7.løp. Han var meldt veldig hardt denne gangen. For med sine 39.000 på konto skulle han ut i løp stengt på 300.000, 20m v 100.000 og høyest 200poeng.
Takeover var helt rolig og fin og hadde ingen nerver, han har sliti mye med nervene tidligere i år som jeg tror ødelegger mye for han.
Kusken testet han i en prøvestart i varmingen og det så veldig bra ut. Nå hadde jeg satt på han alu med grep bak for første gang og det så ut som og fungere optimalt for han, og kusken var enig.

Det ble desverre en omstart i løpet da hest nr 1 på strek var uregjerlig. Men det var fint for oss for da fikk Takeove bedre plass i volta. I den gyldige starten ser det ut som Takeover kunne få teten, men etter ett travsteg hiver han seg i galopp og taper dyrebare meter til feltet som suser forbi. Når han kommer nedpå igjen får han gå på autopilot bak feltet. Ser ut som han sliter litt med og henge med på siste bortre da det er en tempo skjerping, men kusken satt bare og støtta han. Ut i oppløpet er han etter han engang og han går inn til en 6.plass og får med seg 2000kr hjem. Men Takeover hadde både ørehette og skylaper spart så kom i mål med full tank.
Han kunne vært med langt der fremme uten galoppen i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar