fredag 3. august 2012

Min nye montéhest!?


I går var vi i Djurs Sommerland. Flott park jeg har besøkt nesten hver eneste sommer siden jeg var liten. Parken fornyer seg for hvert år, og har mange morsomme karuseller og prøve seg på.
Men favoritten må nok være plastikk hesten som stod oppstilt i Cowboy land. Den var vel beregnet på de små barna til og sitte på og bli fotografert. Men jeg kunne ikke dy meg og måtte jo sjekke om den egnet seg til monté.
Det gjorde den ikke, vinglete og med westernsal ble det ikke så lett gitt. hehe

2 kommentarer:

  1. Hej, undrar hur du tänker kring balansen på hästarna i loppet. Många i Sverige anser att de ska tyngas i fram i monté. Om du rider en häst som ska gå monté för första gången, har du då samma tävlingsbalans som för sulky?
    Om de normalt går barfota för sulky, har du då det i monté? eller om de redan går tungt lägger du dit extra viktboots då?
    Btw, Superbra blogg som alltid gör mig inspirerad och får mig att alltid träna hårdare för att få bättre sits! Det är alltid kul att läsa om mer etablerade ryttare!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanna. Takk for kjempekoselig hilsen i min blogg. :)

      Jeg kan vel nesten ikke huske og ha bedt en eier putte mere tyngde på hestene jeg rir. Går de barfota i sulky går de gjerne best barfota under sal også. Tror nok mange har en tendens til og ikke kjennes riktig og heller putter på mere tyngde når man heller skulle tatt av skoene f.eks.

      Tror nok det med mere vikt fremme henger litt igjen hos mange fra når montésporten var ny. Da stod rytterne med lange bøyler og hang over fremparten på hestene. Har man en slik sits blir hestene rullete fremme, og m ha mere vekt for og klare og holde travet.

      Men har man en balansert sits skal de fungere med samme balanse som i sulky. :)

      Slett